Zin en onzin van feedbackregels

Constructieve feedback

Velen van ons kennen ze wel: de regels voor het geven van feedback. In mijn ervaring kun je de regels goed volgen en toch niet het gewenste effect bereiken, namelijk dat de feedback als constructief wordt ervaren.

Wat heeft wel het gewenste effect?

Het zit hem vooral in de intentie. Bij het geven en ontvangen van feedback is het belangrijk dat de intentie aanwezig is dat er iets ten positieve kan worden veranderd of in stand kan worden gehouden.

De intentie om de ander te helpen

Als je iemand feedback wilt geven, wees je dan bewust van de mate waarin je de intentie hebt om de ander te helpen en/of de situatie te verbeteren. Als je commentaar of kritiek levert, heb je een ander doel. Dan wil je gewoon je hart luchten over wat je van iets of iemand vindt.

Steek je mening niet onder stoelen of banken

Maar wees ook bereid om echt nieuwsgierig te zijn naar de ander. Gebruik je mening om met de ander in gesprek te gaan over hoe het gaat, om vervolgens vanuit nieuwsgierigheid beter te begrijpen waarom iemand doet wat hij/zij doet. En dan samen af te sluiten hoe het eventueel anders kan. Zo kan feedback bijdragen aan elkaar beter leren kennen, meer onderling vertrouwen en verbeterde samenwerking.

Vragen en/of opmerkingen?

Ik hoor graag van je!
Stuur mij een bericht via onderstaand formulier en ik neem contact met je op.